In en om de torens: februari

05-02-2015

Nieuws van in en om de toren

Op donderdag 5 februari vond de tweede vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Gezamenlijke eucharistievieringen
Op zondag 1 februari jl. was de eerste gezamenlijke eucharistieviering in de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde. Inmiddels zijn de 3 andere gezamenlijke vieringen ook vastgesteld. De dagen en tijden zijn als volgt:
  • zondag 31 mei 2015: Sint Petrusbasiliek in Boxtel, aanvang 10.30 uur
  • zondag 6 september 2015: Sint Theresiakerk In Lennisheuvel, aanvang 10.30 uur
  • zondag 8 november 2015: Sint Willibrorduskerk Esch, aanvang 10.00 uur
Op die zondagen zijn er in de andere kerkdorpen géén H. Missen.

Installatie pastoor Jacques Grubben
De installatie van onze pastoor vindt op zondag 8 maart a.s. in de Sint Petrusbasiliek plaats. De aanvang is om 10.30 uur. Op basis van een prima aanzet van een werkgroep wordt een aantal besluiten genomen. Veel vrijwilligers gaan de feestelijke viering nu verder voorbereiden en met vreugde tegemoet.

Laatste vergaderingen voormalige parochies
De verslagen van de laatste vergaderingen van de 4 voormalige parochies worden formeel vastgesteld. Uit die verslagen en de actielijsten worden alle actiepunten kort besproken en daarna aan een ‘bestuursorgaan’ toegewezen. Een aantal komt voor rekening en verantwoordelijkheid van het bestuur en veel andere worden aan de onderscheidenlijke contactgroepen toebedeeld. Zo worden alle zaken van de 4 ‘oude’ parochies gewaarborgd.

Personeel & Organisatie
Veel zaken zijn in gang gezet maar behoeven nog verdere afstemming. Hierover worden afspraken gemaakt. Bij dit stroomlijnen van de nieuwe organisatie spelen naast de medewerkesters van het secretariaat de vrijwilligers een belangrijke rol. Dat het nu allemaal wat ‘anders gaat’ is even wennen, maar al doende leert men en worden stappen gezet.

Financiële zaken
Veel lopende  zaken kwamen aan de orde en aanvullende beslissingen worden genomen. De eerste gezamenlijk Actie Kerkbalans wordt geëvalueerd en ervaringen uitgewisseld.
Een structureel onderhoud van de (monumentale) kerkorgels van de parochie wordt op hoofdlijnen besproken. Een werkgroep gaat met hulp van een orgeldeskundige een meerjarenonderhoudsplan opstellen.
Er is ook gesproken over de grondige restauratie van het carillon van de Sint Petrusbasiliek. De al aanwezige werkgroep wordt gevraagd om een restauratieplan met bijbehorende begroting op te stellen. Kostendekkendheid is hierbij het sleutelwoord.
De op te zetten activiteiten voor de uitvoering van ‘Jona’ voor de vrijwilligers van het kerkdorp Boxtel krijgen de instemming van het bestuur.

Vastgoedbeheer
Er worden op hoofdlijnen gesproken over hoe het proces van de herbestemming van de H. Hartkerk verloopt en welke extra impulsen hieraan gegeven kunnen en moeten worden. Er wordt ook gesproken over de ‘toekomst’ van de pastorie van Liempde die medio dit jaar of wellicht al iets eerder beschikbaar komt. De beide commissies hebben aan het vastgoed een hele kluif.

Begraafplaatsen
Het bestuur wordt door de kartrekker van de commissie bijgepraat over het proces van het afstemmen van alle zaken met betrekking tot de 5 begraafplaatsen. Ook krijgt het een update van de drainage van het kerkhof in Liempde. Deze laatste vindt volgens planning medio dit jaar plaats.

Communicatie
Het bestuur beschikt binnenkort over een eigen logo en huisstijl; de eerste ontwerpen zijn besproken. De berichtgeving in het weekblad Brabants Centrum wordt en is gestroomlijnd en de communicatie via de huidige 4 websites is zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Aan een nieuwe website wordt hard gewerkt; deze zal, als alles meezit, met Pasen worden gepresenteerd.

Het bestuur van de Heilig Hartparochie