Kerkgebouwen

Parochiekerken

De schitterend basiliek aan de Kerkstraat

De basiliek heeft een lange en indrukwekkende historie

Boxtel groeide en op enig moment werd begonnen de kleine Romaanse kerk te transformeren in een Gotische kerk die via enige fasen werd tot het gebouw zoals we dat heden kennen. Het Heilig-Bloedwonder, waarvan de verering omstreeks 1380 aanving, droeg financieel in hoge mate bij aan rijkdom en luister van de kerk, evenals een omstreeks 1493 gesticht kapittel. Het kanunnikenhuisje op Duinendaal, tegenover het met een gevelsteen getooid pand 't Anker is daar nog een overblijfsel van.

Tijdens de Nederlandse Opstand (of Tachtigjarige Oorlog ) en Reformatie verbleven de Boxtelse Heilig-Bloeddoeken (altaardwaal en corporale) uit veiligheidsoverwegingen op diverse plaatsen en belandden tenslotte in het Belgische Hoogstraten. Op donderdag 12 juni 1924 kwam één der doeken de corporale, terug naar Boxtel en is hier sindsdien aanwezig. Jaarlijks vindt de Heilig-Bloedprocessie plaats. De oorspronkelijk Rooms-Katholieke Sint-Petruskerk was gedurende de periode 1648-1794 in gebruik bij de zeer kleine protestantse gemeente van Boxtel. Deze kon het onderhoud van dit enorme gebouw niet opbrengen en zo stortte in 1684 het schip in. Nog overeind staande muren van het schip gingen bij een storm in 1800 alsnog tegen de grond.

In de periode 1794-1823 kon wegens bouwvalligheid de kerk door niemand worden gebruikt. Tussen 1823 en 1827 werd de kerk gerestaureerd en in november 1827 weer door de katholieken in gebruik genomen. Op zondag 20 december 1812 hadden de protestanten hun nieuwe kerkgebouw, ontwerp van Boxtelaar Hendrik Verhees, aan de voet van de Sint-Petrustoren in gebruik genomen. Het geld ervoor, zevenduizend gulden, kwam van koning Lodewijk Napoleon.

● Sint-Petrusbasiliek Boxtel
         Oude Kerkstraat 20
         5281 AP  Boxtel

U leest veel meer over deze basiliek op de deelwebsite van het Kerkdorp Boxtel. Klik op de 'kerk' van Boxtel.

De prachtige Sint-Willibrorduskerk in Esch

De Sint-Willibrorduskerk in in 1927 ingewijd

De Sint-Willibrorduskerk in Esch is een bijzonder gebouw. Het oudste gedeelte is de toren, die al meer dan 500 jaar oud is. Hij is tussen 1450 en 1500 gebouwd.

Het kerkgebouw dat er nu tegenaan staat, is al het derde godshuis op die plek. De huidige Willibrorduskerk is maar net 93 jaar oud. Hij is gebouwd en ingewijd in 1927 ter vervanging van een negentiende-eeuwse kerk, die volgens de toenmalige pastoor, Henricus van Duren, aan bouwvalligheid leed.

Deze prachtige Essche kerk ligt aan de Dorpsstraat van Esch. De adresgegevens zijn:

● Sint-Willibrorduskerk Esch
         Dorpsstraat 10
         5296 LV  Esch

U leest veel meer over deze kerk op de deelwebsite van het Kerkdorp Esch. Klik op de 'kerk' van Esch.

De mooie kerk aan de Lennisheuvel

De bijna 90 jaar oude Theresiakerk in Lennisheuvel

De kerk in het centrum van Lennisheuvel is gebouwd in opdracht van pastoor Arnoldus Manders naar ontwerp van de Maastrichtse architect J. van Groenendaal. Tot 13 juni 1926 was Arnoldus Manders kapelaan in de parochie St. Jans Onthoofding te Liempde. Maar al in het voorjaar van 1925 was hij door de bisschop gevraagd de stichting van de nieuwe parochie in Lennisheuvel voor te bereiden. Toen was ook al de naam bekend. Na ampel beraad besloot de toenmalige kerkcommissie de in 1925 heilig verklaarde 'Kleine H. Theresia van Lisieux' als patrones van de nieuwe parochie te kiezen.

In oktober 1925 werd de eerste steen gelegd door kanunnik Mgr. J.P. van den Heuvel, rustend priester op Duinendaal. Op Woensdag 30 juni 1926 werd de St.-Theresiakerk door deken Mgr. M. van Oss plechtig ingezegend. Daarna droeg de kort daarvoor benoemde pastoor Manders, tezamen met pastoor Spierings en pastoor Eras uit Boxtel zijn eerste H. Mis in Lennisheuvel op.

● Sint-Theresiakerk Lennisheuvel
         Lennisheuvel 50
         5281 LG  Lennisheuvel

U leest veel meer over deze kerk op de deelwebsite van het Kerkdorp Lennisheuvel. Klik op de 'kerk' van Lennisheuvel.

De fraaie Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde

De Sint Jans Onthoofdingkerk in 1867 gebouwd

Na de grote dorpsbrand van Liempde werd tijdelijk gekerkt in een noodvoorziening. Aan de Tilburgse architect Hendrik van Tulder werd de opdracht verstrekt om een ontwerp te maken voor een ruime kerk met toren, waarvan de kosten beneden de fl. 50.000,00 moesten blijven. Op 20 februari 1867 wordt de kerk aanbesteed. De bouw werd gegund aan de laagste inschrijver Lambertus de Rooij. Hij schreef in voor een bedrag van fl. 31.599,00 Op 3 mei legde pastoor Raaijmakers de eerste steen en al in december 1867 was de kerk gereed. Zonder toren overigens. Op 17 februari 1868, tijdens de feestdag van Sint-Antonius Abt werd de kerk ingezegend.

Deze fraaie Liempdse kerk ligt aan de Dorpsstraat van Liempde. De adresgegevens zijn:

● Sint Jans Onthoofdingkerk
         Dorpsstraat 36
         5298 CB  Liempde

U leest veel meer over deze kerk op de deelwebsite van het Kerkdorp Liempde. Klik op de 'kerk' van Liempde.