Een parochiebestuur met zeven leden

De tijd dat een pastoor volledig naar eigen goeddunken de parochie bestierde ligt - gelukkig maar - ver achter ons. Dat een pastoor de vele taken en verantwoordelijkheden ten behoeve van het goed functioneren van de parochie kan delen met competente parochianen is een goede zaak, die ook verankerd is in het kerkelijk recht. Daarin is bepaald dat tot de taak van het kerk- of parochiebestuur primair behoort: het beheren van de roerende en onroerende zaken van de parochie, het verwerven en ontvangen van geldelijke bijdragen alsmede het doen van de nodige uitgaven ten behoeve van de parochie. Daarnaast heeft het kerkbestuur een adviserende rol inzake het pastoraal beleid. Het bestuur fungeert in overeenstemming met het ‘Algemeen reglement voor het bestuur van een parochie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland’.

Het bestuur van een parochie bestaat naast de pastoor (die voorzitter is) uit zes andere personen. De benoeming van bestuursleden geschiedt, op voordracht van de pastoor, door de bisschop voor ten hoogste twee termijnen van elk vier jaar. Van kandidaten wordt verwacht dat ze kerkbetrokken gelovigen zijn van onbesproken levenswandel.

Het bestuur van de Heilig Hartparochie