Financiën

Tarieven H. Missen

Betaling van diensten kan op veel manieren

Het is een goede en zinvolle gewoonte om voor onze overledenen te bidden. Gedenken is immer zinvol omdat we daarmee aantonen dat we niet vergeten met wie we zo verbonden waren. De Rooms-Katholieke Kerk kent in de eucharistieviering twee momenten waar wordt stilgestaan bij de overledenen: tijdens de voorbeden en tijdens het Eucharistisch Gebed. De namen van onze dierbaren worden dan uitgesproken.

Tegen een vergoeding van € 12.-- kunt u een misintentie opgeven. In verband met een tijdige publicatie dient u een misintentie minimaal twee weken van tevoren aan te vragen. Hoe gaat dit in zijn werk?

1. Door middel van een gesloten enveloppe
U schrijft de voor- en achternaam van degene die u bijzonder wilt gedenken, bij gelegenheid waarvan, de dag en de datum op een vel papier. U stopt deze ‘intentie’ met het stipendium (bedrag) in een (eigen) enveloppe met uw naam en adres erop. Deze enveloppe deponeert u dan in 'de brievenbus van UW kerkdorp' of bezorgt of stuurt u naar het Pastoraal Centrum.

Zie voor de 'brievenbus' uw eigen kerkdorp.

2. Via een e-mail
U stuurt een e-mailbericht. Hierin zet u de gegevens zoals bij punt 1 genoemd. Adres: info@heilighartparochie.nl. U kunt dan betalen via de bank van uw kerkdorp (zie UW kerkdorp) of u stopt het geldbedrag in een eigen enveloppe en deponeert deze vóór de aanvang van de H. Mis in de 'brievenbus van UW parochie'. Graag naam en adres vermelden.

3. Door middel van het formulier 'Opgave misintenties' via deze website
U kunt het bestelformulier voor een misintentie via de rubriek ‘Formulieren’ downloaden en daarna invullen. Dit formulier stuurt u via een automatische e-mail (knop: ‘verzend formulier’) naar het Pastoraal Centrum. Ook nu kunt u betalen via de bank van Uw kerkdorp of u stopt het geldbedrag in een eigen enveloppe en deponeert deze vóór de aanvang van de H. Mis in de brievenbus van UW kerkdorp.

● En dan dit nog...

De intenties worden wekelijks in het ‘Brabants Centrum' geplaatst (verschijnt op donderdag) en op deze website, zie nieuwsrubriek 'Misintenties' op de 4 kerkdorpenwebsites. De intenties moeten dan wel tijdig zijn besteld, ongeveer twee weken van tevoren.

De bankrekening van uw Kerkdorp vindt u bij uw eigen Kerkdrop. Voor het gemak staan ze hier op een rij:

• Boxtel -                   RABO:  NL38 RABO 01.08.86.03.37
  • Esch -                       RABO:  NL57 RABO 01.55.40.07.89
  • Lennisheuvel -       RABO:  NL94 RABO 01.08.80.34.57
  • Liempde -               RABO:  NL14 RABO 01.28.79.23.29

De misintentiegelden worden bijna altijd voor het onderhoud van de kerken, de pastorieën en lopende kosten gebruikt, soms voor een speciaal doel.

Naast misintenties kunnen er ook andere, bijzondere vieringen zijn, zoals een huwelijksviering, een jubileumviering of een uitvaartdienst. Jaarlijks stelt het bestuur van de Heilig Hartparochie de tarieven van deze H. Missen vast.

Per 1 januari 2024 zijn deze als volgt:

Tarieven Heilige Missen Heilig Hartparochie en aanverwante zaken

H. Mis – stipendium (misintentie)

€     12,--

Toediening Heilig Doopsel

€     50,--

Ontvangen van de Eerste Heilige Communie

€     40,--

Ontvangen van het Vormsel

€     40,--

Huwelijksviering

€   390,--

Jubileumviering

€   295,--

Afscheidsviering standaard

€   495,--

Afscheidsviering Boxtel met dé foto, een fotoreportage op de schermen, een beeldopname en streaming via YouTube met drie camera’s

€   645,--

Afscheidsviering Boxtel, alleen een fotoreportage op de schermen (Boxtel)

€     50,--

Afscheidsviering Liempde, beeldopname en streaming met één camera en foto’s

€   595,--

Avondwake, zonder uitvaartdienst

€   225,--

Viering in crematorium met een priester of diaken

€   275,--

Afscheidsviering (absoute) op de begraafplaats (kort)

€   100,--

Afscheidsviering (absoute) op de begraafplaats (lang)

€   150,--

Viering met een zelfgekozen voorganger, geen lid pastoraal team: dus extra

€     90,--

Voor de overige tarieven met betrekking tot de begraafplaats, zie het betreffende hoofdstuk.

Kerken vragen veel onderhoud en zijn helaas hoog