Contactgroepen

In de Heilig Hartparochie zijn vier dorpskernen, ieder met een eigen geloofsgemeenschap en kerkgebouw. Deze kernen zijn:

• Boxtel
  • Esch
  • Lennisheuvel en
  • Liempde

Ieder kerkdorp heeft een eigen contactgroep. Vanuit deze contactgroepen zitten vertegenwoordigers in het gezamenlijke Contactberaad.

● Taak en functie van de contactgroepen

De vier contactgroepen bestaan uit 4 tot 6 personen; meer leden mag. Dit zijn parochianen die goed zijn (of worden) ingevoerd in de parochie en in de parochiële activiteiten en die bekend zijn met en binnen de geloofsgemeenschap. Deze contactgroepen vergaderen 4 tot 6 keer per jaar; vaker mag en kan. De taken van de contactgroep zijn::

• Fungeren als open oog en oor voor wat in het kerkdorp leeft aan behoeften, wensen en ideeën; ze zijn de voelsprieten van elke geloofsgemeenschap.
  • Zorg dragen voor een goed werkklimaat en het ondersteunen van het vrijwilligerswerk in de eigen geloofsgemeenschap.
  • Regelen en uitvoeren van het dagelijks beheer van kerk, pastorie kerkhof en/of andere eigendommen, waaronder te verstaan het openen en sluiten van het kerkgebouw of andere ruimten, het schoonmaken en versieren, alsmede kleine eenvoudige onderhoudswerkzaamheden.
  • Zorg voor regelen van dagelijkse taken rond vieringen, uitvaarten, doopsels, koren, waaronder te verstaan het bijhouden van de agenda, het ontvangen van groepen, het schenken van koffie en dergelijke.

De contactgroep bepaalt zelf wie als voorzitter/contactpersoon optreedt en verdeelt intern de eigen taken. Afspraken worden op een eigen wijze schriftelijk vastgelegd. De verdere vergaderwijze wordt ook hier door de leden een/de contactgroep(en) zelf bepaald en gaandeweg vormgegeven. De organisatiewijze behoeft minder strak/formeel te zijn; ze moet een informeel en laagdrempelig karakter hebben.

Voor aanvang van een nieuw kalenderjaar krijgt de contactgroep, als onderdeel van de parochiële begroting, door het parochiebestuur een (jaar)budget toegewezen, dat dient om de ‘dagelijkse uitgaven’ te kunnen voldoen, die voortvloeien uit haar werkzaamheden. Een lid beheert als budgethouder een kleine kas. Van de door de contactgroep verrichte uitgaven wordt een administratie bijgehouden.

We wensen de vier contactgroepen veel succes en werkplezier in hun eigen kerkdorp.