Financiën

Giften en schenkingen

Giften en schenkingen zijn altijd welkom

Giften en schenkingen zijn er in vele vormen. Meestal gaan ze over geld maar het kan ook over ‘zaken’, zoals (on)roerende goederen, gaan.
Een gift is meestal een geldbedrag dat gegeven wordt voor een bepaald goed doel. Een schenking  is een handeling met rechtsgevolgen waarbij de schenker, bij leven, zonder daarvoor een betaling te ontvangen, iets afstaat aan de begiftigde. Schenkingen kunnen ook nog plaatsvinden na het overlijden van de schenker, als dat gebeurt spreekt men over ‘erfstellingen en legaten’.

● Parochie helemaal afhankelijk van ‘gulle’ gaven
Velen weten het wel maar er zijn nog altijd mensen en ook parochianen, die niet weten dat een parochie (en dus ook onze parochie) voor haar inkomsten aangewezen is op de ‘gulle’ gaven van haar begunstigers en dat zijn veelal de parochianen. Voor alle duidelijkheid: onze parochie ontvangt nooit een bijdrage van gemeenten en ook niet van het Bisdom Den Bosch of andere instanties. Al onze reguliere uitgaven moeten worden betaald uit de giften en schenkingen.

● Meer soorten inkomsten
De belangrijkste inkomsten van de parochie zijn:

• kerkbijdrage (jaarlijkse Actie Kerkbalans)
  • collectegelden (tijdens de kerkdiensten)
  • vergoedingen kerkelijke diensten (huwelijk, uitvaart, e.d.)
  • overige giften en schenkingen
  • opbrengsten uit bezittingen, spaargelden en beleggingen

Onze Heilig Hartparochie maakt deel uit van de Rooms-Katholieke Kerkprovincie van Nederland. Alle R.K.-parochies van Nederland vallen onder een gezamenlijk ANBI-nummer, dit geldt dus ook voor de Heilig Hartparochie.
Dus bij de instanties kunnen ze niks vinden over de 'rechtspersoon' Heilig Hartparochie, want deze bestaat niet.
Er is in dit geval sprake van een zogenaamde groepsbeschikking.
De gegevens hiervan zijn als volgt:

• Naam: Rooms-Katholiek Kerkgenootschap in Nederland
  • Vestigingsplaats: UTRECHT
  • Nummer: 26 09 411
  • Ingangsdatum: 01-01-2008
  • Status: Actief
  • RSIN: 00 26 09 411
Het Bisdom heeft deze en andere gegevens op een landelijke ANBI-website van de Rooms-Katholieke Kerk gepubliceerd. Hier kunt u voor alle gegevens ook terecht.
Websites waarop u meer kunt vinden zijn de belastingdienst of klik op deze link. De hierboven vermelde gegevens kunt u gebruiken bij schenkingen en giften.

Iedereen die zich aangesproken voelt om een (extra) duit in het zakje te doen is daartoe van harte uitgenodigd en kan dat doen door overmaking op onze bankrekening: NL12 RABO 01.08.80.79.40, onder vermelding van 'Bestuur Heilig Hartparochie'.

Fiscaal (belastingtechnisch) zijn er enkele mogelijkheden om giften en schenkingen in mindering te brengen op het belastbaar inkomen. Informatie en spelregels hierover treft u aan in de hieronder vermelde en op te roepen documenten.