Sacramenten

H. Doopsel

Het H. Doopsel, het eerste sacrament

Het Doopsel is de eerste stap op de levensweg die een mens in geloof met God mag gaan. Door het doopsel wordt iemand kind van God, maar bovendien wordt hij of zij opgenomen in de grote familie van alle mensen die God als hun Vader zien en hun leven, met de hulp van de heilige Geest, willen leiden met Jezus, Gods zoon als hun leidsman en vriend. Daarom heeft het de voorkeur om als een grote geloofsfamilie te vieren en al helemaal te midden van de persoonlijke familie.

● Viering

De dag bij uitstek het doopsel te vieren is de zondag, de dag van de Heer. Het moment van vieren wordt in overleg bepaald met degene die voorgaat, een diaken of een priester (kapelaan of pastoor). Veelal is dat na de Eucharistieviering op zondag en als die er niet is op een nader te bepalen tijdstip op die betreffende zondag. Door het eventueel kiezen en lezen van enkele gedichtjes al dan niet in eigen en vooraf goedgekeurd doopboekje kunnen ouders de viering een eigen accent geven. Het meedoen van de andere kinderen tijdens de viering heeft de voorkeur. Het is immers een gebeuren van het gehele gezin.

Ter voorbereiding van de doopviering zijn er een of twee bijeenkomsten bij u thuis of op de pastorie. Er wordt dan uitleg gegeven over de praktische zaken, zoals het al dan niet maken van een eigen boekje. Ook wordt er kort ingegaan op de achtergronden van bepaalde elementen van de doopviering, bijvoorbeeld de rol van de peter en de meter. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de betekenis van het doopsel, de beweegreden van de ouders om hun kind te laten dopen en de consequenties daarvan.

● Aanmelding

Ouders die hun kindje willen laten dopen kunnen op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur contact opnemen met het secretariaat van de parochie (telefoon 0411 - 67 22 15). In verband met de tijdige voorbereiding is het wenselijk om minstens twee maanden voor de gewenste doopdatum telefonisch of per mail (info@heilighartparochie.nl) contact op te nemen.