Kapellen

Kapellen in Boxtel

De Sint-Willibrorduskapel op Luissel

De St.-Willibrorduskapel staat op de kruising van de Kapelweg en De Luissel in het buurtschap Luissel op een perceel nabij de boerderij De Hondsberg. Het is een eenvoudige, met leien gedekte stenen kapel, daterend uit 1940. Het ontwerp is van de hand van H. Hanssen uit 's-Hertogenbosch.

De bouw van de kapel is een direct gevolg geweest van een publicatie van P.C. Boeren bij de viering van het 12e eeuwfeest van St.-Willibrord in 1939. In deze publicatie, onder de titel Sint Willibrord, Apostel van Brabant, identificeerde Boeren het in een schenkingsoorkonde van 712 genoemde 'Leuetlaus super flumina Dutmela' met het buurtschap Luissel in Boxtel, gelegen aan de Dommel. Een artikel in de Boxtelse Courant over de bevindingen van Boeren leidde tot groot enthousiasme bij de Boxtelse pastoor I. Broekman. Hij zag mogelijkheden de herinnering aan Willibrord op Luissel terug te brengen. Hij verzekerde zich van de medewerking van de secretaris van het bisdom 's-Hertogenbosch, de heer J. van Susante, een geboren Boxtelaar, om een reliek van Willibrord te verkrijgen. Pastoor Broekman en J. van Susante dachten met name aan de oprichting van een wegkruis of een veldkapel. Ze zochten daarvoor medewerking van de Luisselse gemeenschap.

Sint-Annakapel op de Roond

De wegkapel ligt op een terrein met diverse bomen, heesters en struiken en is bereikbaar via een klinkerpad.
De bouw van de wegkapel in de buurtschap Roond vond in 1954 plaats op initiatief van de bewoners van Roond en deken Ignatius Broekman van de Heilig Hartkerk. Het kapelletje moest een blijvende herinnering worden aan het feit dat de parochianen in deze omgeving de Tweede Wereldoorlog vrijwel ongeschonden waren doorgekomen. Het perceel, waarop de kapel werd gebouwd, werd voor dit doel aan de parochie geschonken door de vader van de priester Jan Peijnenburg, die in 1956 tot priester werd gewijd.

Wilt u meer weten over deze prachtige kapel ga dan naar de deelwebsite van het Kerkdorp Boxtel.

De Mariakapel op het H. Hartkerkhof

‘De naamgeving heeft alles te maken met de bede van een parochiaan toen ik was aangesteld als kapelaan in de parochie met als vaste stek de pastorie van de Heilig Hartkerk. Ik moest vrede komen brengen in de parochie. Dit alles tegen de achtergrond van de pijnlijke en moeizame parochiefusie in 2006.’ Aldus pastoor Jacques Grubben. ‘Tegelijkertijd is het een bede dat Maria, de moeder en koningin van de Vrede zal zijn in onze nieuwe Heilig Hartparochie...’

Deze bede werd gestand gedaan en de in 2015 geopende kapel naast de voormalige H. Hartkerk draagt de naam van ‘Maria, koningin van de Vrede’. Een fijne en tastbare herinnering aan de voormalige H. Hartkerk en aan alle parochianen die daar nauw bij betrokken waren en nog zijn.