Financiën

Gebruik kerken

De Sint-Petrusbasiliek van Boxtel

De parochie kan bestaan dankzij de financiële bijdrage van de parochianen. Over de financiering van parochies bestaan veel misverstanden. Daarom vermelden we hier dat de Heilig Hartparochie op geen enkele wijze financieel wordt ondersteund door het Bisdom, noch door de gemeenten of door een andere instelling of overheid.

Dit betekent dat de parochie voor haar inkomsten helemaal aangewezen is op de vrijwillige en andere bijdragen van parochianen. Door het bisdom zijn richtlijnen samengesteld voor de vergoedingen voor kerkelijke diensten. Jaarlijks stelt het Bestuur van de Heilig Hartparochie de tarieven vast. Zo ook voor het gebruik van het kerkgebouw.

Vanaf 1 januari 2024 zijn de tarieven als volgt vastgesteld:

Gezelschap

Artiest

Verwachte

opbrengst

Ensemble

zelf subsidie

Andere subsidie

Verhuurprijzen

Zomer

Winter

Amateur

€    50,--

Professioneel

Het Koetshuis in Boxtel: per afgehuurde ruimte

€   40,--

€   50,--

In verband met de verhuur is ook het onderstaande door het bestuur besloten:
  • Voor passende bijeenkomsten per dagdeel, zulks naar oordeel door het parochiebestuur.
  • Verhuurovereenkomst. Elke huurder krijgt ter ondertekening een verhuurovereenkomst toegezonden. Deze overeenkomst dient door de tekenbevoegde(n) van de huurder te worden ondertekend.
  • Zomer- en winterperiode. De zomerperiode loopt van 15 april tot en met 15 oktober (verhuurprijzen zonder stookkosten). De winterperiode loopt van 15 oktober tot en met 15 april (verhuurprijzen met stookkosten).
  • Netto-dagdeel. Het betreft het dagdeel dat de verhuurde ruimte voor de feitelijke activiteit wordt gebruikt. De tijden voor voorbereiding en opruimen dienen in overleg met de beheerder van het parochiebestuur te worden geregeld, zie het verhuurcontract.
  • Toilet-, brandveiligheid-, parkeer- en andere voorzieningen. Deze zijn beperkt aanwezig en afgestemd op normaal kerkelijk gebruik. Extra voorzieningen die al dan niet wettelijk vereist zijn, komen voor rekening van de huurder. De huurder draagt ook zorg voor het aanbrengen van deze voorzieningen en is hiervoor ook verantwoordelijk.
  • Werkingsduur verhuurprijzen. De werkingsduur van de vastgestelde verhuurprijzen is tot en met 31 december 2024. In de vergadering van het parochiebestuur van december 2024 worden de bovenstaande bedragen geëvalueerd en al dan niet bijgesteld.
  • Parochiegebonden activiteiten. Aan de organisatoren van een dergelijke activiteit wordt gevraagd de bezoekers/deelnemers/gasten te vragen een bijdrage in een collectebus te doen voor de bestrijding van de exploitatiekosten.