Een waardig feest

20-10-2024

Een prachtig feest met een priesterkoor vol waardigheidsbekleders

Pater John Varikuti was op zaterdag 19 oktober 12,5 jaar priester: een koperen feest. Dat werd een dag later, op zondag 20 oktober groots gevierd tijdens een plechtige hoogmis in de Sint-Petrusbasiliek en daarna in het Pastoraal Centrum met een receptie en een lunch. De basiliek was heel goed bezet, bijna vol, het Sint-Petruskoor zette zijn beste beentje voor en alle pastores van de parochie waren aanwezig. Een waardige gebeurtenis en dat zo maar op een vrij zonnige zondagmorgen. Fijn om dat mee te mogen beleven.

Het feest was al enige tijd geleden aangekondigd en vele parochianen hadden de datum kennelijk al in hun agenda’s of op hun keukenkalender gereserveerd. Het was namelijk heel druk in de kerk en het was één groot feest van ontmoeting. Er waren ook veel gasten uit Aalst-Waalre, de voormalige parochie waar pater John werkzaam was. En natuurlijk niet te vergeten de vele gasten uit de andere drie kerkdorpen en vooral ook omdat vanwege de feestelijkheden de hoogmis in Liempde was komen te vervallen. De parochianen uit dat dorp gaven dan ook volop acte de présence.

Na een welkomstwoord door pastoor Geertjan van Rossem werd een prachtige hoogmis gevierd. Het Sint-Petruskoor verzorgde de gezangen en dit keer, zo hoorden wij, met veel extra, mooie liederen. Pater John kwam in de overweging aan de beurt. Hij verhaalde nogmaals over zijn levensgeschiedenis en vertelde over zijn dorp waarin de kerk uit zijn voegen groeit. Daar willen ze een stuk aanbouwen, ‘zodat ook de mannen binnen kunnen zitten, want dat kunnen nu alleen de vrouwen en kinderen’. Een van hem bekende glimlach volgde. Afgelopen week had hij daarover een aparte bijeenkomst in het Pastoraal Centrum georganiseerd tijdens welke hij het hele project toelichtte.
Zijn toespraak viel goed bij de kerkbezoekers en hij kreeg een waar applaus. ‘Dat zal hem goed doen’ zei een achterbuurvrouw en een andere vulde aan: ‘Ja, dat vindt hij zeker fijn’.

Na de preek spoedde pastoor Geertjan zich naar de lezenaar en vertelde dat het bestuur besloten heeft om deze zondag met de opbrengst van de collecte het goede doel van pater John, de uitbreiding van zijn kerkje, te ondersteunen. Dat was wel te zien en te horen, de geldzakjes ritselden vaker dan gewoonlijk. ‘En na de mis kunt u ook nog uw eventuele extra bijdrage kwijt in de groene bus achter in de kerk’, aldus de pastoor. Tevens feliciteerde hij pater John en wenste hem alle goeds in de komende tientallen jaren als frisse priester in dienst van God en de kerk.

Op het einde van de viering werd er door het Sint-Petruskoor nog een prachtig Marialied gezongen dat ze zeker in Inda hebben gehoord: Wij groeten U o Koningin’. In India en vooral ook pater John hebben ze een voorliefde voor Maria. Daarop aansluitend werd harmonieus gezongen ‘Lang zal hij leven’ met een mooi hiep-hiep-hoera. Daarna volgde weer een applaus.

Wij groeten U, o koningin, o Maria: U Moeder vol van teed're min, o Maria: Groet haar, o cherubijn; prijs haar, o serafijn, prijst met ons uw Koningin: Salve, salve, salve, Regina. O Moeder van barmhartigheid, o Maria: en troost in alle bitterheid, o Maria.

Na de geslaagde viering toog iedereen naar het Pastoraal Centrum voor de receptie en de lunch. Deze was door vrijwilligers uit Boxtel én Liempde voor bereid. Vooral ook uit Liempde omdat dat kerkdorp het aandachtsgebied is van pater John. Alles was keurig verzorgd met een bloemetje op tafel. Velen spraken pater John toe en wensten hem alle goeds toe en de groene bus werd steeds voller en voller. Na een door pastoor Geertjan gezongen dankgebed werden de koffie, de heerlijke soep met broodjes en beleg geserveerd. Iedereen liet het zich goed smaken, het was waarlijk een tweede feest van ontmoeting.

Na deze lunch werd een borrel geserveerd, werd er flink gebuurt en werden nieuwe contacten gelegd. Een persoon liep glunderend rond en bewoog van de ene naar de andere tafel. Dat was pater John zelf. Op de vraag hoe hij de dag vond, antwoordde hij kort en bondig: ‘Een geweldige dag, een mooi feest, dat moeten we vaker doen…’. Be my gest, zou ik zeggen.

Graag een stevig woord van dank aan alle vrijwilligers die hebben meegeholpen en bijgedragen aan de organisatie van dit feest. Want het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Sterker nog, het was weer overweldigend. En inderdaad voor herhaling vatbaar. Over 12,5 jaar pater John? Dan komen we op jouw kosten naar India. Klik op deze link of op de link hieronder en bekijk het fotoalbum van deze dag.

Meer informatie: