In en om de torens: oktober

05-10-2024

Op dinsdag 1 oktober jl. vond de achtste vergadering, de ‘oktobervergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
Enkele belangrijke pastorale zaken zijn kort toegelicht en besproken:
- op de maandagavond zijn de Mozes-avonden gestart. De eerste avonden zijn goed bezocht en goed verlopen de aanwezigen vonden de inhoud erg interessant. Na afloop werd en gebuurt.
- de eerste Familiedag is ook geweest, deze was nog zonder de potentiële communicanten en vormelingen. Deze komen vanaf nu ook mee.

● Synodaal Overleg
Binnen het Synodaal Overleg is weer gesproken over de vormgeving en invulling van de ‘lokale’ parochieavonden die in het najaar en de winter worden georganiseerd. De organisatie van deze lokale avonden is in handen van de vier contactgroepen.
De opbrengst van alle avonden zal worden ingebracht tijdens een gezamenlijke bijeenkomst in het voorjaar van 2025. Deze samenvattende avond staat voornamelijk onder regie van het parochiebestuur. Waar, wanneer en hoe laat wordt te zijner tijd bekend gemaakt.
De resultaten van alle bijeenkomsten worden in het voorjaar van 2025 ingebracht in de te organiseren avond van de bisschop zelf.

● Vertrouwenspersoon
In de Parochiegids is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is voormalig geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

Voortgang actiepunten beleidsplan HHP
De voortgang van de vorderingen van de ad-hocwerkgroepen is besproken: enkele werkgroepen zijn klaar en hebben al gerapporteerd, andere zijn goed onderweg en enkele moeten nog stevig doorwerken. In de volgende bestuursvergadering komen weer enkele rapportages aan de orde. Straks wordt van alle rapportages een samenvattend overzicht gemaakt.

Herinneringsactie Kerkbalans 2024
Deze wordt in oktober 2024 gehouden. De voorbereidingen zijn opgestart. Tevens zijn de eerste lijnen voor de Actie Kerkbalans 2025 uitgezet. In de volgende vergadering worden deze vastgesteld.

● Pater John Varikuti 12,5 jaar priester
Op 19 oktober is het 12,5 jaar geleden dat pater John tot priester is gewijd. Op zondag 20 oktober zal er in de basiliek tijdens de hoogmis op gepaste wijze bij worden stilgestaan. De hoogmis begint om 10.30 uur in de basiliek. Na afloop is er receptie en koffiedrinken in het Pastoraal Centrum.
In de viering wordt er een collecte gehouden voor een project van pater John in India: de bouw van een kleine kerk. Op donderdag 10 oktober houdt hij hierover een presentatie. Deze begint om 19.30 uur in het Pastoraal Centrum. U bent allen welkom!
De hoogmis van 09.30 uur in Liempde vervalt op die dag!

Stand van zaken vrijwilligersadministratie
Hiervan zijn de eerste resultaten gepresenteerd. Enkele kerkdorpen moeten nog gegevens aanleveren en deze samen met de ledenadministrateurs vormgeven. Dit gebeurt ergens in de maand oktober. Daarna is er een fijn en goed gedocumenteerd overall document, louter voor intern gebruik.

● Jaarrekeningen per kerkdorp
De Jaarrekening 2023 is al eerder vastgesteld en naar het bisdom gestuurd. Nu zijn de deeljaarrekeningen besproken. Deze zullen op enig moment ook met de vier contactgroepen worden besproken.

Betalen én Kerkbalans met QR-code
Dit systeem bestond al voor de collecten en de kaarsen. Nu hebben we dit betalingssysteem ook voor alle andere betalingen, zoals bijvoorbeeld voor de kerkbijdragen of giften en schenkingen. Scan de QR-code van uw eigen kerkdorp en het geld dat u betaalt komt rechtstreeks op de rekening ván uw kerkdorp.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 5 november 2024 om 09.30 uur