In en om de torens: sept. 2024

05-09-2024

Op dinsdag 3 september jl. vond de zevende vergadering, de ‘septembervergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
Enkele belangrijke pastorale zaken zijn kort toegelicht en besproken:
  • op de maandagavond zijn de Mozes-avonden gestart. De eerste was op maandag 2 september jl. en er zullen er nog zeven volgen. Zie hiervoor onze website en de affiches in de kerken; op deze avonden vertelt pastoor Geertjan van Rossem over het leven van Mozes. Hierbij maakt hij afwisselend gebruik van muziek, film en PowerPointpresentaties. Er is koffie en thee met iets lekkers vooraf en in de pauze. Na de pauze is er alle ruimte om vragen te stellen.
  • pastoor Geertjan overweegt om met ingang van januari 2025 dagelijks een kort filmpje op de sociale media te posten over een ‘levenswijsheid’ met daarbij een uitleg;
  • ook overweegt hij om het aantal Taizévieringen uit te breiden; deze zouden dan binnen de Heilig Hartparochie kunnen worden georganiseerd en plaatsvinden;
  • we werken mee aan een tentoonstelling ‘In de voetsporen van Carlo Acutis’ van 13–24 mei 2025.
● Synodaal Overleg
Binnen het Synodaal Overleg wordt stevig nagedacht over de vormgeving en invulling van de ‘lokale’ parochieavonden die in het najaar, de winter en in het vroege najaar worden georganiseerd. Uitgangspunten en gedachten zijn ook binnen het bestuur besproken. De opbrengst van alle avonden zullen worden ingebracht tijdens de bijeenkomst van de bisschop in het voorjaar van 2025. We houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

● Vertrouwenspersoon
In de Parochiegids is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Voortgang actiepunten beleidsplan HHP
Er is afgesproken dat elke ad-hocwerkgroep een korte notitie maakt van hetgeen tot nu is besproken en/of wordt geadviseerd. Hiervoor is vier maanden de tijd. In september zijn de eerste rapportages al ontvangen. De eerste rapportage wordt in de oktobervergadering in de bestuursvergadering aangeboden en besproken.

Pater John Varikuti 12,5 jaar priester
Op 19 oktober is het 12,5 jaar geleden dat pater John tot priester is gewijd. Op zondag 20 oktober zal er in de basiliek op gepaste wijze worden stilgestaan bij dit jubileum. Nadere bijzonderheden volgen te zijner tijd.

● Kleine herziening beleid Heilig Hartspelden
Al sinds 2016 worden aan vrijwilligers die 25, 40 of 50 jaar hun werkzaamheden verrichten een Heilig Hartspeld uitgereikt. Dit is respectievelijk een bronzen, zilveren en gouden speld mét oorkonde.
Destijds is een aantal regels opgesteld. Hierin blijkt na acht jaar een wat vervelende bijwerking in te zetten. Daarom heeft het bestuur besloten deze op te lossen. Dat betekent dat iets meer vrijwilligers in aanmerking komen voor een dergelijke speld.
In het najaar worden de Heilig Hartspelden, zoals gebruikelijk, tijdens de vrijwilligersbijeenkomsten in de kerkdorpen uitgereikt.

● Open Huis van onze kerken
Alle vier de kerken zijn een monument: drie ervan een Rijksmonument. Deze proberen we elk jaar voor het publiek op te stellen tijdens de Nationale Monumentendagen. Dat heeft soms wat meer voeten in de aarde omdat er ook veel andere activiteiten op die dagen in de kerken plaatsvinden en de vrijwilligers ook beschikbaar moeten zijn.
De openstellingen zijn dit jaar als volgt:
  • de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel is open van 12.00 uur tot 15.00 uur op zaterdag 14 september.
  • de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde is op zondag 15 september van 13.00 tot 16.00 uur geopend.
  • de Sint-Willibrorduskerk in Esch is op zaterdag 14 september van 13.00-15.00 uur geopend.
  • de Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel is op zondag 29 september open van 13.00 tot 15.00 uur.
U bent op de genoemde dagen in alle kerken van onze parochie van harte welkom!

● Betalen én Kerkbalans met QR-code
Dit systeem bestond al voor de collecten en de kaarsen. Nu hebben we dit betalingssysteem ook voor alle andere betalingen, zoals bijvoorbeeld voor de kerkbijdragen of giften en schenkingen. Scan de QR-code van uw eigen kerkdorp en het geld dat u betaalt komt rechtstreeks op de rekening ván uw kerkdorp.

●Energietransitie loopt vertraging op
De transitie heeft helaas enige vertraging opgelopen. De aanvragen moeten enigszins worden aangepast en op basis daarvan kunnen we straks beoordelen op welke wijze de omzetting kan worden gerealiseerd. We houden ut op de hoogte van de ontwikkelingen en gaan ervanuit dat alles goed komt.

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 1 oktober 2024 om 09.30 uur