Open Monumentendagen

01-09-2024

Open Monumentendagen in het weekend van 14 en 15 september in de kerken van de parochie

Op zaterdag 14 en zondag 15 september zijn de landelijke Open Monumentendag. Dit keer doen ook bijna alle monumentale gebouwen van de Heilig Hartparochie mee. De deelnemers zijn de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel, op zaterdag geopend van 12.00 tot 18.00 uur, de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde, op zondag geopend van 13.00 tot 16.00 uur, de Sint-Willibrorduskerk in Esch op zaterdag geopend van 13.00-15.00 uur en de Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel op (let wel) zondag 29 september tijdens de Theresiadagviering. In alle kerken wordt u door vrijwilligers op een geheel verschillende wijze ontvangen en zullen u te woord staan.

Veel van de genoemde kerken waren in de afgelopen jaren ook al herhaaldelijk geopend, maar dit keer alle vier op een van deze drie dagen.
  • De Sint-Petrusbasiliek in Boxtel is open van 12.00 uur tot 15.00 uur op zaterdag 14 september. Alle bezoekers worden door de Suisse ontvangen. De Suisse is de hoeder/bewaker van de kerk. Hij wijst u de weg en vertelt honderduit over de basiliek. Er zijn géén gerichte rondleidingen. Deze kunnen op afspraak op andere dagen worden gemaakt.
  • De Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde is op zondag 15 september van 13.00 tot 16.00 uur geopend. Hier wordt u ook door meerdere vrijwilligers ontvangen. Verschillende vrijwilligers verzorgen kleine excursies. Zo kunt u onder hun leiding het orgel uitgebreid gaan bekijken en een kijkje nemen op de gewelven van de kerk, wordt er een rondgang door de kerk zelf gehouden en hoort u meer over de gebrandschilderde ramen op het priesterkoor en een andere leidt u langs de beeldenpracht. In Liempde wordt voor een kopje koffie gezorgd.
  • De Sint-Willibrorduskerk in Esch is op zaterdag 14 september van 13.00 tot 15.00 uur geopend. U bent dan welkom is de kerk waar u door vrijwilligers wordt ontvangen. Deze kunnen u een en ander over de kerk vertellen. De organist Cis van den Heuvel speelt op het orgel. Aan de overzijde van de kerk is in gemeenschapshuis 'De Es' een tentoonstelling over 75 jaar muziekverening.
  • De Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel is op zondag 29 september open van 13.00 tot 15.00 uur. Deze kerk is overigens een gemeentelijk monument. Deze kerk is na afloop van de Theresiaviering geopend, dus vanaf 13.00 uur. Er is dan ook een grote expositie waarin Theresiabeelden en voorwerpen die met haar te maken hebben worden tentoongesteld. Deze expositie kunt u bezoeken. 's Morgens is er om 11.00 uur een H.Mis waarbij pastoor Geertjan van Rossem voorgaat.
Alle parochiekerken zijn alleszins de moeite waard om te bezoeken. Je ziet en hoort leuke en verrassende zaken. Zo is de Sint-Petrustoren eigendom van de parochie terwijl veel andere torens van beroemde monumenten dat niet zijn. Ook een in het oog springend weetje is dat de kerk van Liempde in 1867 in nog geen tien maanden is gebouwd. Dit alleen is al een immense prestatie.

We heten u graag welkom in een van de beide kerken en verheugen ons erop u veel over deze monumentale bouwwerken te kunnen vertellen.