Eenheid in verscheidenheid

Klik hieronder op een kerkdorp

A | A | A

nieuws

Voor ons de weg gebaand...

07-03-2022

'Juist door als een medemens naast ons te staan en ons van daaruit vooruit te helpen en op te tillen.'
 
De mensheid heeft de laatste jaren aardig wat beproevingen te doorstaan. Zo hebben we net twee jaar coronamaatregelen grotendeels achter de rug, of we hebben al weer een nieuw acuut probleem op ons bord liggen: het oorlogsgeweld in de Oekraïne, met alle mogelijke gevolgen van dien. En dan hebben we het nog niet eens over allerlei andere zaken, die ons zorgen kunnen baren, zowel op het persoonlijk vlak als op meer algemeen terrein. Ik denk dan ook dat je zonder meer kunt zeggen dat beproevingen kennelijk bij onze huidige wereld horen. Beproevingen zijn dan steeds een bepaalde vorm van kwaad die ons treft of dreigt te treffen. Die  beproevingen stellen ons dan voor keuzes: hoe gaan we er mee om? Maken we het erger? Of lossen we het juist op? Beproevingen zijn soms ook het gevolg van eerdere keuzes die gemaakt zijn en die verkeerd uitpakken. Hoe gaan we dat dan oplossen?

Beproevingen hebben dus te maken met het kwaad in de wereld en hoe we daarmee omgaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook Jezus op allerlei wijzen met de beproeving van het kwaad te maken kreeg. Zo hoorden we zojuist in het Evangelie dat Jezus in de woestijn door de duivel op de proef werd gesteld en bekoord. Want toen Jezus, Gods Zoon, mens werd, heeft Hij zich afgestemd op onze menselijke situatie, getekend door de beproeving van kwaad en dood om juist in die situatie van binnenuit een verandering ten goede op gang te brengen. Jezus was dan ook niet een Superman, die boven de aarde ging zweven. De duivel probeerde Hem overigens wèl daartoe te verleiden: “Als Gij de Zoon van God zijt, dan hoeft gij toch geen honger te hebben? Dan kunt ge toch tegen die steen daar zeggen dat-ie in brood moet veranderen?” En verder: “Als Gij de Zoon van God zijt, dan kunt ge toch gerust van het dak van de tempel afspringen? Want de engelen zullen je dan wel opvangen.” “Ja, als Gij de Zoon van God zijt, dan hoort Gij toch van meet af macht te hebben over alle koninkrijken ter wereld? Wel, als U voor mij in aanbidding neerknielt, dan zal ik er wel voor zorgen dat u overal de baas wordt”.

Jezus wees deze verleidingen van het kwaad echter af: want via machtswellust en roekeloos eigenbelang zou het op aarde bepaald niet beter worden. Integendeel. Daarom bewandelde Hij, ook al was Hij Gods Zoon, de weg van de dienstbaarheid. Juist om ons, mensen, uit ons gebroken en sterfelijke bestaan te redden, heeft Jezus dat sterfelijke bestaan in onze gebroken wereld willen delen en heeft Hij op aarde alle beperkingen aanvaard die bij ons actuele menselijk bestaan horen. Hij is onze Verlosser geworden, niet door als een bovenaards wezen boven ons te zweven, maar juist door als een medemens naast ons te staan en ons van daaruit vooruit te helpen en op te tillen. 
En zo heeft Hij van binnenuit onze moeilijkheden, beproevingen en bekoringen meegemaakt. Daarom schrijft de Hebreeënbrief: “Wij hebben een Hogepriester en Verlosser, die in staat is mee te voelen met onze zwakheden; Hij werd zelf op allerlei manieren op de proef gesteld, precies zoals wij, afgezien dan van de zonde.” Dat wil zeggen: zelf heeft Hij nooit met het kwaad van de zonde ingestemd. Hij was immers juist gekomen om het kwaad van de zonde, met al haar gevolgen, te dragen en te niet te doen.

En zo heeft Hij een nieuw begin gemaakt. Terwijl de eerste mens, de oude Adam, in het paradijs aan de verleiding van de slang had toegegeven en zo in de menselijke geschiedenis het zonde-mechanisme in werking had gesteld, zo heeft Jezus, als de nieuwe Adam en als Hoofd van de nieuwe mensheid, de beproevingen van de duivel weerstaan en is Hij begonnen om de wereld weer in harmonie te brengen met Gods plan, met Gods goedheid en wijsheid.

Wanneer Jezus, bezield door de heilige Geest, in de woestijn door de duivel bekoord en beproefd wordt, vindt er dus een confrontatie plaats tussen goed en kwaad; een botsing tussen twee werelden: enerzijds de goede nieuwe wereld, zoals God hem bedoeld heeft en zoals die in Jezus zichtbaar wordt en anderzijds de oude, verstoorde wereld, die zich – in het voetspoor van de duivel - van God had afgekeerd en die daardoor onderworpen was aan allerlei vormen van wanorde en kwaad. Wie in die confrontatie zal overwinnen, blijkt al in de woestijn, waar Jezus onwankelbaar zijn trouw aan God en mensen toont. Tijdens het vervolg van zijn openbare optreden zal Jezus hiermee doorgaan en de invloedssfeer van Gods goedheid verspreiden en de macht van het kwaad terugdringen. Maar op einde zal hij nog op maximale wijze worden geconfronteerd met de brutaliteit en wreedheid van het kwaad wanneer Hij onschuldig veroordeeld wordt en de kruisdood ondergaat; maar juist dan, wanneer de macht van de duisternis zich ten volle op Hem zal storten, zal de nog sterkere levenskracht van Gods liefde blijken in Jezus’ verrijzenis en hemelvaart.

Zo is dus met de komst van Jezus de overwinning van Gods goedheid op alle kwaad al ingezet. Jezus heeft voor ons de weg gebaand en het fundament gelegd. We mogen ons nu in geloof en liefde bij Hem aansluiten en ons door Hem te laten binnentrekken in de overwinnende invloedssfeer van Gods Rijk, die in Jezus op aarde is gekomen. Laten wij dan, als gemeenschap van Jezus Christus, in de komende 40-dagentijd de verbondenheid met Jezus en de bezieling van zijn Geest versterken en zo meewerken aan de voortgang van Gods Koninkrijk in ons midden. Want daar wordt het kwade door het goede overwonnen. Daar is liefde, vreugde en vrede. Daar is kwaliteit van leven in volheid, ja, zelfs leven zonder einde.


Samen in actie voor Oekraïne: geef royaal via de Actie Giro555.