Ontmoeten

31-03-2019

Deze zondag vieren we de vierde zondag van de Veertigdagentijd. Het motto luidt: Ontmoeten.

Christus ontmoeten in de Kerk. Om van de Kerk te houden zijn er geen romantische gevoelens nodig. Het vereist vaste wil om de levende Christus te ontdekken in de mensen met wie Hij zich omringd heeft, en om net zoveel van hen te houden als van Christus zelf. Dat geldt niet alleen voor de mensen zonder aanzien – arm, verdrukt, onopgemerkt – maar ook voor degenen die hoog in aanzien staan en gezag uitoefenen in de Kerk. Houden van de Kerk betekent de vaste wil om Jezus te ontmoeten in alle mensen die samen de Kerk vormen. Daarbij hoef je het niet eens te zijn met andermans opvattingen of gedrag. Integendeel, soms is het nodig om tegenstand te bieden aan mensen die het uitzicht op Christus belemmeren. Maar tegenstand, bevestiging, kritiek of bijval zijn alleen vruchtbaar als ze gedragen worden door liefde voor de Kerk.