Registreren en streamen in de Petrus

14-03-2021

Vanaf Pasen kunnen we in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel vieringen en bijeenkomsten registreren en streamen

In het najaar van 2020 ontving het bestuur een grote en bijzondere schenking van wijlen parochianen Wim Aarns en zijn echtgenote Annie Aarns-Zijm. Aan deze schenking waren enkele voorwaarden en wensen verbonden waaraan we als bestuur gemakkelijk konden voldoen en al hebben voldaan. Een groot gedeelte was naar eigen inzicht te besteden. In nauw overleg met de nicht Astrid Zijm (uitvoerder van het testament) heeft het bestuur besloten hieraan een herkenbare en goede bestemming te geven: de aanschaf van videoregistratie- en streamingsapparatuur en het realiseren van een ‘kapelfunctie’ in de Sint-Petrusbasiliek.

De aanschaf van videoregistratie- en streamingsapparatuur is in december jl. in een stroomversnelling gekomen en de aanleg is in januari van dit jaar begonnen. Een hele klus waar we al eerder over schreven op deze website. De installatie is op een haar na gereed en de officiële ingebruikname is tijdens de herdenkingsdienst van wijlen pater Hans de Visser op donderdag 25 maart a.s. Die herdenkingsdienst is maar beperkt te bezoeken (50 personen) en is bedoeld voor genodigden, zie een eerder artikel op deze website.

Deze herdenkingsdienst gaan we registreren en streamen op ons eigen YouTubekanaal. Dat betekent dat op de grote schermen in de basiliek de hele viering is te volgen inclusief de projectie van foto’s van pater Hans. De beelden worden geüpload naar een eigen YouTubekanaal. Deze kunnen dan via de telefoon, tablet, computer of televisie thuis worden bekeken. Op deze wijze kan iedereen deze herdenkingsdienst bijwonen en kunnen we ook mensen met een beperking en op heel verre afstand bereiken.

Deze mogelijkheden worden straks ook voor afscheidsvieringen, activiteiten en bijeenkomsten in de basiliek aangeboden, uiteraard tegen een redelijke vergoeding. Er kan dan van meer combinaties gebruik worden gemaakt. Hiervoor is dan van tevoren overleg nodig.
Ook worden straks een deel of alle weekendvieringen geregistreerd en uitgezonden en zelfs de doordeweekse missen. Deze mogelijkheden worden geleidelijk aan ontwikkeld en zullen in het voorjaar al zijn beslag krijgen als de apparatuur helemaal af is. Dan zijn we straks dus dagelijks online en brengen we de vieringen bij u thuis in de huiskamer en in de verzorgingstehuizen.

Voor het filmen van de registratie en het uitzenden ervan zoeken we nog enkele cameramensen die vertrouwd zijn met het werken met een camera en een videomengpaneel. Deze mensen wordt gevraagd dit vrijwillig te doen, mee te draaien in een schema en ze moeten affiniteit hebben met de kerk en/of het katholiek geloof. We hebben nu al een ploeg van circa zes mensen, maar een groter aantal is altijd beter. Mocht je belangstelling hebben, neem dan contact op met het secretariaat: 0411 – 67 22 15.

De link naar de herdenkingsviering van pater Hans de Visser wordt in de loop van de volgende week op onze website bekendgemaakt. Straks komt er een vaste link op een vaste plek op deze website. Het bestuur zet met het geweldige financiële gebaar van Wim en Annie een grote stap voor u en de bereikbaarheid van de activiteiten van de Heilig Hartparochie.

Pater Hans de Visser. De herdenkingsviering wordt op 25 maart a.s. gehouden en gestreamd