Huis van de Eenheid

Jacques Grubben in Riga in Letland

Het idee voor het oecumenische House of Unity is ontstaan naar aanleiding van de bezoeken van twee ‘jonge’ Nederlandse priesters, Stefan Schevers en Jacques Grubben in 2009 en 2010 aan Letland. De kerkbetrokkenheid van de jeugd, de gastvrijheid van de bevolking en de broederlijke band met de Letse priesters en bisschoppen heeft hun doen beseffen dat voor hen een missionaire taak was weggelegd in dit prachtige land.

Stefan en Jacques weten zich geroepen om de uitwisseling tussen Letse en Nederlandse jongeren op het gebied van geloof en cultuur te bevorderen. Voor hen persoonlijk is Letland de plek van een jaarlijkse herbronning om en het priesterschap te vieren. Om de missie gestalte geven was er echter een vaste plek nodig om elkaar te ontmoeten. In het najaar van 2010 werd er midden in het centrum van Riga de hoofdstad van Letland een prachtige locatie gevonden. Gedurende ruim twee jaar werd het appartement met de hulp van Letse jongeren en Nederlandse vrienden verbouwd en gebruiksvriendelijk ingericht. In de tussentijd bezocht een aantal Letse jongeren samen met ons aan het eind van de maand december 2011 de regionale Taizé-ontmoeting in Rotterdam en verschillende Nederlandse jongeren reisden naar Letland.

In augustus 2013 werd het House of Unity officieel ingezegend door de aartsbisschop van Riga en de metropoliet van Letland, Mgr. Zbignevs Stankevic die de missie al in 2011 had goedgekeurd. Sinds december 2012 hebben er met enige regelmaat verschillende oecumenische gebedsgroepen hun vaste plek, wordt er sinds 2013 vanuit deze plaats de jaarlijkse Baznicas Nakts (Nacht van de Kerken) georganiseerd en vinden er praise- en catechese-avonden plaats. Ook is dit Huis de uitvalsbasis voor Nederlandse jongeren om na een bezoek aan Riga, in de week voor Maria ten Hemelopneming de jaarlijkse bedevaart naar het Letse bedevaartsplaats Aglona te houden. Vanaf het begin bestaan er contacten met diverse priesters en bisschoppen uit verschillende christelijke denominaties die de missie van the House of Unity ondersteunen.

Ook kiezen voor de jeugd van Riga

Stichting Mission 4
Unity International
ING Bank Eindhoven