In memoriam Norbert Smulders

08-08-2024

IN MEMORIAM

Een aimabel, betrokken en gastvrije oud-pastoor is van ons heengegaan

Op zondag 5 augustus 2024 is oud-pastoor, de zeereerwaarde heer N.A.J. (Norbert) Smulders in zijn appartement in Villa le Monde te Vught in de leeftijd van 97 jaar overleden. Oud-pastoor Norbert Smulders was een betrokken en gastvrij mens tussen de mensen en was erg geliefd. Hij werd door heel veel parochianen omarmd en kende bijna elke parochiaan bij naam. Hij was altijd met zijn kerken doende, die van Esch en Lennisheuvel, en vervulde een intensief leven als parochieherder. Vooral dat laatste sierde hem en hij werd vooral herinnerd als ‘de pastoor van Esch’ en dat 11 intensieve jaren lang...

‘Een levensgenieter,
Een man aan God gewijd,
Een mensenmens met een groot hart’

Norbert Smulders is in Tilburg geboren op 16 juli 1927. Na zijn priesterwijding werd hij in 1952 tot kapelaan in Oirschot benoemd; dat was hij twee jaar. Dat werk deed hij met veel plezier en voelde zich als een vis in het water. Daarna werd hij door de bisschop gevraagd op het Klein Seminarie in Sint-Michielsgestel te gaan werken. Die overplaatsing vond hij niet zo leuk, hij had liever een plek tussen de mensen van een parochie. In Sint-Michielsgestel werd hij docent Nederlands voor een periode van 16 jaar. Daarna schoof hij door naar het Doveninstituut in die plaats om daar zijn docentschap voort te zetten. Hij was er echter vooral ook pastor, een steun en toeverlaat voor de studenten. Dat laatste paste zeker bij zijn karakter. Deze combinatiebaan vervulde hij van 1970-1987.

In 1987 werd hij door de bisschop gevraagd (eindelijk geroepen) om pastoor te worden van de parochies Esch en Lennisheuvel. Hij was inmiddels 60 jaar: een hele uitdaging én opgave die hij met verve oppakte. Hij was een vriendelijke en betrokken pastoor, kende bijna elke parochiaan en gunde iedereen een praatje. Een parochiaan sprak deze week: ‘Och, Norbert overleden, wat erg. Hij was altijd heel vriendelijk, praatte met iedereen, kende iedereen en maakte geen onderscheid. Ik heb bij hem de Eerste Communie gedaan en dat vond ik fijne bijeenkomsten en ik ging er graag naartoe. En dat vond iedereen, het was een fijne mens’.

In 1992 werd de combinatiefunctie van twee parochies teveel voor Norbert en moest hij Lennisheuvel loslaten. Bijna zeker met pijn in het hart want hij heeft ook daar veel en dankbaar werk verzet. In Esch bleef hij pastoor tot 1998, toen ging hij met emeritaat. Zijn werk als docent/pastor en pastoor zat er erop, maar hij woonde nog ruim 25 jaar in Vught waar hij heel actief bleef en veel voor de gemeenschap heeft gedaan en betekend. In 2022 vierde hij daar zijn 70-jarig priesterschap.

Voor al zijn werk en zijn grote inzet werd hij door de koningin tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau benoemd en ontving hij de onderscheiding Ere-Grootaalmoezenier der Tempeliers OSMTH. Welverdiend en terecht verleend.

Norbert’s wens was dat zijn lichaam ter beschikking zou worden gesteld aan de wetenschap. Om die reden is er geen uitvaart. Op 7 september 2024 zal er om 11.00 uur een herdenkingsdienst worden gehouden in de H. Hartkerk in Vught. U bent daarvoor van harte uitgenodigd. U kunt een persoonlijke uitnodiging voor de herdenkingsdienst ontvangen als u uw adresgegevens mailt aan: joostsmulders@home.nl.

Norbert Smulders | 16 juli 1927 - 5 augustus 2024