Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Jaarlijkse ‘bedankuitstap’

18-10-2024

Deze week had de Tuinploeg van de H. Hartbegraafplaats haar jaarlijks fietsuitje

Er samen op uit en een keer per jaar niet snoeien, knippen, maaien, schoffelen, harken en zeker geen oever (en zijkant) van het Smalwater schoonmaken. Deze rivier stroomt langs de H. Hartbegraafplaats van Boxtel. En evenals dit Smalwater zal de begraafplaats er nog ‘oneindig’ lang liggen en dat vergt het noodzakelijke onderhoud. Dat wordt al jarenlang verzorgd door de Tuinploeg van dit kerkhof onder leiding van Henk Renders. Samen negen man sterk. Door hun wekelijkse inzet ligt deze er uitstekend verzorgd bij.

Deze week had de Tuinploeg van de H. Hartbegraafplaats dan ook haar jaarlijks fietsuitje en waren ze voor die gelegenheid met tienen. Want op die middag is pastoor Geertjan van Rossem de eregast. Dat uitstapje is een vaste, jaarlijkse activiteit met als afronding een heerlijk diner in de Annahof, verzorgd door Willemien. Het parochiebestuur waardeert hun inzet zeer en ook die van Willemien. Een bijdrage vanuit de parochiekas wordt dan ook zeer gewaardeerd.

Hoofddoel dit jaar was een bezoek aan Kasteel Nemelaer in Haaren, daar ging dan ook de fietstocht naar toe. Aangekomen werd de groep hartelijk ontvangen door Carole Vos. Zij verzorgde de rondleiding en ze liet alle hoeken en gaten van het kasteel zien. Ze vertelde voluit.

In 1965 kocht Brabants landschap het landgoed van 150 ha. en kreeg er voor ƒ 1,-- het kasteel bij. Niet veel natuurlijk, maar het stond al meer dan 70 jaar leeg en was helemaal in verval geraakt. Het hoofdgebouw, het kasteel zelf, werd verhuurd aan de schrijver Anton van Oirschot en zijn vrouw Carole Vos. Zonder huur, maar met onderhoudsplicht. Zij staken ontzettend veel geld in de restauratie en twee jaar later konden ze er gaan wonen. Weer twee jaar verder brandde het kasteel nagenoeg helemaal af. Ook die schade werd hersteld.

Anton overleed 20 jaar geleden, maar Carole ontving de gasten met open armen en nog veel meer hartelijke woorden. Niemand mag weten dat ze 93 is. Beetje broos, maar in haar geest nog heel helder. Alle kamers, ook boven, mochten bezichtigd worden. Pastoor Geertjan, die ieder jaar de Tuinploeg vergezelt, zat nog in de regentenstoel en achter de piano, met achter hem de mooie lange oprijlaan.

Daarna werd nog een interessant bedrijfsbezoek gebracht van Kwekerij Johan van der Mee op Tongeren, die al eens een aanhangeer mooie planten aan de begraafplaats schonk.

Op Annahof, tegenover de begraafplaats, werd de middag afgesloten met een heerlijk diner, verzorgd weer door Willemien, dit jaar met behulp van haar schoonzus José. Het was weer een geslaagde middag voor de tuinploeg van de H. Hartbegraafplaats. Graag dankt het bestuur alle negen de vrijwilligers voor hun wekelijkse inzet en over hun hoofden ook alle tuin- en schoffelploegen van de andere vier begraafplaatsen…

Op de groepsfoto staan afgebeeld voor het kasteel: boven: Riny en André, onder: Cees, Theo, Ries, Jan, Peter, pastoor Geertjan, Jan en Henk.