Sint-Petrusbasiliek Boxtel

WO1, heroïek en tragiek

24-09-2024

De kleine mens in de grote oorlog

“Waar ik in geïnteresseerd ben is de kleine mens in de grote oorlog,” aldus Tommy van Doorn zondag j.l. tijdens zijn inleiding op zijn adembenemende orgelconcert rondom WO1.

Hoofd-organist Tommy van Doorn bracht zondagmiddag 22 september een magnifiek orgelconcert ten gehore in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Voorafgaand hield Tommy een inleiding in de protestantse kerk. Adembenemend stil was het. De rillingen liepen bij menig bezoeker over het lijf. Zo ontroerend en gepassioneerd was dit unieke orgelconcert met fotoprojecties rondom de Eerste Wereldoorlog.

Tommy heeft naast zijn grootste passie (orgel)muziek nog een andere grote passie: de geschiedenis van de WO1. Al vele jaren reist Tommy door Frankrijk en België en andere Europese landen om onderzoek te doen naar de “stille getuigen” van WO1. Zijn bevindingen legde hij allemaal vast op beeldmateriaal.
Tommy zou Tommy niet zijn als hij zijn twee grote passies niet met elkaar zou verbinden. Wat ontstond is een unieke combinatie van orgelstukken en beeldmateriaal rondom de heroïek en tragiek uit de WO1. "Een stem aan de stille getuigen."

In zijn inleiding vertelde Tommy over zijn project. Over de WO1-geschiedenis, over de plekken die hij bezocht had, over de foto’s die hij maakte en tot fotoproject heeft samengesteld om tijdens het orgelconcert te tonen. De componisten en diens orgelstukken selecteerde Tommy zeer nauwkeurig. Zijn keuzes baseerde hij op componisten die leefden en/of gesneuveld zijn tijdens de WO1 en composities die later zijn geschreven over de WO1, die op bijzondere manier verbonden zijn. Een project als deze is nog nooit eerder gemaakt. Daarbij gebruik gemaakt hebbende van enkel geschiedkundig betrouwbare bronnen, een onovertroffen eigen muzikaliteit en muzikale kennis en eigen beeldmateriaal.

Op het programma stonden werken van C.V.Stanford (1852-1942), J.G.Topartz (1864-1955), M.Reger (1873-1916), R.Quignard (1887-1978) en G.Kriéger (1885-1914).

Met het vertelde verhaal van Tommy in het achterhoofd liepen de bezoekers van de protestantse kerk (waar de inleiding plaats vond) naar de naastgelegen Sint-Petrusbasiliek. Daar luisterden de bezoekers naar Tommy's orgelspel met daarbij een fotopresentatie op groot scherm. De combinatie inleiding, foto's en orgelmuziek maakte dat de beelden nog meer gingen leven. En je met hart, verstand en gevoel meegenomen werd in een tijd die bekend staat als de (loopgraven)oorlog met het grootste bloedbad aan aantal doden ooit. Maar ook als de oorlog waarbij er een kerstboom werd neergezet tussen de vijandige troepen op het front en er -hoe bizar het ook moge klinken ten tijde van oorlog- wapenstilstand en vrede was op Kerstavond en Kerstdag om “samen” de geboorte van Christus te vieren.

Dit concert, georganiseerd door de Stichting Kerkconcerten Boxtel, trok vele bezoekers aan. Zowel oud als jong. Ook de burgemeester van Boxtel was aanwezig om getuige te zijn van dit unicum. Ieder was onder de indruk. En bij het napraten onder genot van een drankje werd voorzegd door de vice-voorzitter van ons parochiebestuur Jos Polman "dat het waarschijnlijk niet lang zal duren eer dat Tommy uitgenodigd zal worden door Paus Franciscus om zijn unieke concert in het Vaticaan voor Paus en velen ten gehore te moge brengen." Ja, degenen die dit hoorden waren het geheel met Jos eens. Europa door. Wat niet lang op zich zal laten wachten. Inclusief het Vaticaan. "Onze Tommy" zoals velen hem hier in de kerk met warm hart en vol trots noemen.

Tommy geeft zijn orgelconcert met fotoprojectie en inleiding nog op allerlei plaatsen in ons land. Bij interesse kunt u zijn site bezoeken om te kijken waar en wanneer hij speelt. Als u op DEZE LINK klikt komt u bij Tommy's site.
Tommy is een begenadigd organist, en groot historicus blijkt nu ook, waar we zeer dankbaar voor zijn hem in ons midden te hebben in onze parochie!
Chapeau Tommy!

Tommy tijdens zijn inleiding op zijn unieke orgelconcert van 22 september 2024