Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Vrede en gezelligheid

15-09-2024

Verenigd voor vrede, met hart voor elkaar

Jaarlijks vindt in de Vredesweek een gezamelijk georganiseerde activiteit plaats vanuit de Protestantse gemeenschap, de Moskee en de Katholieke Kerk. Dit jaar koos men voor een wandeling naar ieders locatie met mooie programma's aldaar. Met oog voor elkaar en aandacht vragend voor (wereld)vrede.

Zaterdag 14 september vond in Boxtel deen vredeswandeling plaats. In het kader van de Vredesweek waren gelovigen uit de Protestantse gemeente, de Moslimgemeente en de Katholieke Kerk (Sint-Petrusbasiliek) bij elkaar gekomen om een gezamelijke vredesactiviteit te bedenken. Daaruit werd de vredeswandeling geboren. Een wandeling met programmaonderdelen op diverse locaties waarbij iedereen welkom was om aan te sluiten en mee te doen.

De start was bij de moskee met een inleiding, rondleiding en Marokkaanse thee met iets lekkers erbij. Er lag een spandoek klaar waar alle deelnemers -vredeslopers- iets konden opschrijven rondom vrede.
Vanuit de moskee liepen de aanwezigen naar de protestantse kerk. Het spandoek trots dragend. En vol gezelligheid en wederzijdse interesse tussen de lopers. Een groep mannen en vrouwen vanuit allerlei culturen en religie. Verenigd voor vrede, met hart voor elkaar.

In de protestantse kerk aangekomen was er ook een korte inleiding. En onder het genot van een glaasje fris met iets lekkers erbij werd er samen gezongen en naar orgelspel geluisterd.

De vredestocht ging daarna verder naar het Pastoraal Centrum van onze Heilig Hartparochie. Tevens eindpunt van de interactieve vredeswandeling. Ook hier een korte inleiding, met koffie, thee en iets lekkers erbij. Er werd een filmpje getoond over bedevaart naar Mekka. Waarna 2 vrouwelijke bedevaartgangers hun eigen belevenissen deelden met de groep aanwezigen. De een naar Mekka. De ander een voettocht naar Santiago de la Compostella. Bijzondere verhalen.

Vrede start met respect, interesse en een open houding naar de ander.
Deze middag vol ontmoeting, van delen wie je zelf bent en de ander ontvangen zoals hij/zij is met daarbij een kijkje in elkaars (geloofs)leven was verbindend, leerzaam en hartstikke gezellig. Dank aan allen voor hun brede inzet!