Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Een muzikale reis

08-09-2024

Een reis vol met muziek, diepgang en verbinding

Samen op reis tijdens het bijzondere, diepgaande concert van Kamerkoor Muzimare onder leiding van dirigente Sophia Brink en met orgelbegeleiding van Tommy van Doorn.

Zaterdagmiddag 7 september was er een bijzonder concert in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. De Stichting Kerkconcerten Boxtel (SKB) organiseerde voor het eerst een orgelconcert in combinatie met een kamerkoor.

Het Kamerkoor Muzimare onder leiding van dirigente Sophia Brink bracht diverse liederen ten gehore. Onder begeleiding van Tommy van Doorn, hoofd-organist van de Sint-Petrusbasiliek, afwisselend achter het monumentale Smitsorgel, het koororgel en harmonium.

Muzimare is 31 jaar geleden opgericht. Een hechte groep van zeer talentvolle zangers en zangeressen die “met elkaar op reis zijn” zoals zij zelf vertelden bij de inleiding van het concert zaterdag. Onderweg op deze gezamelijke muzikale inspirerende reis ontmoetten ze Tommy. Ze vonden elkaar in de muziek en elkaars vele talenten en besloten hun reis samen te vervolgen.

De intentie van Muzimare is om een verhaal te vertellen. De reis die zij gezamenlijk maken, de verhalen die zij onderweg beleven, die in hen leven en die de leden verbindt, om die in klassieke en modernere zang- en orgelstukken te delen. Door middel van de liederen en het orgelspel worden de bezoekers van hun concerten als het ware voor even reisgenoten.

Als concertbezoekers werden we opgenomen in de warme sfeer en eenheid van het koor. De kwalitatief zeer hoogstaande muzikale uitvoering van zowel zang als orgelspel en het gevoel van “onderdeel zijn van de reis” maakten de ervaring en beluistering tot een uniek en prettig gebeuren.

Het aantal bezoekers lag zeer hoog, boven de 70. Met het warme weer stonden de kerkdeuren wagenwijd open. Sommige mensen kwamen tijdens het concert nog binnenlopen, uitgenodigd door de warme klanken die zij buiten opvingen en nieuwsgierigheid.

Met zo’n hoog aantal bezoekers zou je verwachten dat er geroezemoes is tijdens het concert. Integendeel: muisstil was het. Eenieder onder de indruk en adembenemend stil. Die stilte betaalde zich aan het einde van het concert veelvoudig uit in een staande ovatie en een langdurig luid applaus voor de grandioze uitvoering van dit Kamerkoor Muzimare met “onze eigen Tommy”.

Het volgende orgelconcert van de SKB is op zondag 22 september. Dit belooft weer een unicum. Organist van het concert is Tommy van Doorn zelf. Tommy heeft jarenlang allerlei plaatsen bezocht, door Europa heen, die verbonden zijn met de Eerste Wereldoorlog. Tijdens zijn onderzoek heeft hij beeldmateriaal gemaakt. Dit heeft hij in een presentatie verwerkt en vervolgens daarbij orgelwerken geselecteerd. Zo’n meesterwerk is nog nooit eerder vertoond! Tommy en de SKB zijn dan ook vol trots, dat zijn geschiedkundig onderzoek aangekleed met orgelmeesterwerken in de Sint-Petrusbasiliek met publiek gedeeld gaat worden. Houd de website in de gaten voor een artikel gewijd aan Tommy’s project. Van harte welkom!

Organist Tommy van Doorn met Kamerkoor Muzimare in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel