Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Muziek in contrasten

11-08-2024

Buiten suptropisch, binnen koel en genieten

De warme temperatuur hield veel mensen niet tegen om naar het orgelconcert van Willem Hörmann te komen. In de koele basiliek was het aangenaam luisteren naar de warme, ingetogen en krachtige klanken.

In de middag van zondag 11 augustus was er een orgelconcert in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel. Dit keer van een organist van dichtbij huis, Willem Hörmann. Willem Hörmann is als organist verbonden aan de monumentale Sint-Cathrienkerk te ’s-Hertogenbosch. Daarnaast is hij organist in de Abdij van Berne in Heeswijk, de Heilig Hartkerk te Vught en de SOW-kerk te Berlicum. Maar vanmiddag was hij de concertorganist in de basiliek te Boxtel. Genodigd door de SKB, Stichting Kerkconcerten Boxtel.

Zijn concert begon Willem op het koororgel. Hier speelde hij een compositie van Bach. Na een korte uitleg -door Willem zelf- over zijn keuze van orgelstukken beklom Willem de trappen naar het fameuze Smitsorgel. Daar bracht hij een tweede compositie uit Bachs werken ten uitvoer. Gevolgd door de andere stukken die op zijn programma stonden. Hij werd hierbij begeleid door zijn vrouw, als registrante.

Van iedere componist stonden twee werken op het programma. Werken die op een of andere manier bij elkaar horen en ook weer van elkaar verschillen wat dynamiek en sfeer betreft. Bijvoorbeeld uitvoerig tegenover kort, kracht en felheid tegenover zeer kalm en intiem. De bezoekers werden in deze contrasten meegenomen, die Willem kundig ten gehore bracht. Het was duidelijk dat hij zijn stukken goed doordacht gekozen had.

De bezoekers hebben naar schitterende uitvoeringen kunnen luisteren uit werken van J.S. Bach, H. Andriessen, Z. Kodály, O. Messiaen, A. Christiaans, N. vd Geest en P. Eben. Daarbij konden ze het handen- en voetenwerk van Willem volgen op een groot scherm.

Niet alleen de composities van Willem omsloten felle contrasten. Ook de temperatuur deed hier aan mee. Buiten was er een subtropische temperatuur. Daarentegen was het in de basiliek zeer goed om te hebben.

Na afloop van het concert werd er in deze koelte dan nog gezellig nagekletst onder het genot van een koel drankje. Ook organist Willem en zijn vrouw sloten hierbij aan. Met vrolijke noot werd er nagepraat over het talentvolle spel van Willem.

Het volgende orgelconcert van de SKB is op zaterdag 7 september 14.00 uur alom in de Sint-Petrusbasiliek. Van harte welkom!

Organist Willem Hörmann achter het koororgel in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel