Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Muzikaal hoogstandje

27-07-2024

Beiaardier en organist ineen

Vandaag, zaterdag 27 juli, verzorgde de Stichting Kerkconcerten Boxtel (SKB) twee concerten in de Sint-Petrusbasiliek. Ludo Geloen uit het Belgische Ieper bespeelde zowel het carillon als het Smitsorgel van de basiliek in Boxtel.

Om 13.00 uur begon het eerste deel van het concert. Daarbij bracht Ludo zijn vakmanschap als beiaardier ten gehore. De concertbezoekers in de basiliek konden Ludo’s composities meeluisteren en tevens zijn handenwerk volgen op de tv-screens van de basiliek. Ondanks het benauwde weer en zijn speelruimte in een glazen behuizing in de toren wist Ludo de klanken om te toveren tot een muzikaal sfeervol geheel. Als een sprankelende, verkoelende waterval was het voor de bezoekers.

Een weetje tussendoor: Wist u dat een carillon ookwel "stokkenklavier" wordt genoemd? Omdat het klavier uit toetsen bestaat in stokvorm.

Na het beiaardconcert, dat tot ca 14.00 duurde, ging de beiaardier een plateau lager in de toren en vervolgde hij zijn concert achter het fameuze Smitsorgel. Bij dit tweede concertgedeelte konden de mensen op de Boxtelse terrasjes niet meer meegenieten. Beiaardspel klinkt immers heinde en ver. Terwijl orgelspel zich binnen in een kerk afspeelt.

In de overgang tussen carillon en orgel kwam nog enig volk binnenlopen om ook het tweede deel van Ludo’s concert mee te maken. De tv-screens gingen uit en de projector op het grote scherm aan. Waardoor de bezoekers Ludo Geloen geheel konden zien spelen. En zijn orgelcomposities vanachter het Smitsorgel live in klank en beeld konden volgen. Ook hier: een expressief spel met een rijke uiteenzetting aan klanken, tonen en sfeerimpressies door het muzikaal talent.

Ludo Geloen, geboren in 1962 in Dikkebus (België), is directeur aan de Kunstacademie Poperinge, Residentieel organist aan de Ieperse Sint-Maarten-Sint-Niklaaskathedraal, beiaardier van de stad Ieper en Poperinge, componist en improvisator. Hij conserteert in binnenland en vele Europese landen. Ook werkte hij mee aan opnames voor radio- en televisie. In 2009 werd Ludo te Ieper bekroond met de Cultuurprijs.

Op het beiaard- en orgelprogramma stonden werken van A.Denijn, L.Blomme, E.Uten, J.Lerinckx, K.van Ingelgem, C.Dubois, J.Tinel, H.Roelstraete, F.Peeters en J.N.Lemmens. Ludo koos voor werken die niet zo bekend zijn. Hij gaf in zijn inleiding uitleg over de muziekstukken en de componisten. Ludo werd achter het Smitsorgel bijgestaan door zijn echtgenote als registrante.

Klinkt een orgelconcert van de SKB u als muziek in de oren? Het volgende concert is op zondag 11 augustus om 16.00 uur in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Van harte welkom!

Voor meer informatie over de SKB en hun orgelconcerten

Beiaardier-organist Ludo Geloen tijdens zijn inleiding bij het concert van 27 juli in Boxtel