Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Mariakapel een beeld rijker

04-06-2024

De Mariakapel, Koningin van de Vrede, is een beeld rijker

De Mariakapel, Koningin van de Vrede, is op de Heilig Hartbegraafplaats naast de voormalige H. Hartkerk aan de Baroniestraat te vinden. Deze werd ‘heringericht’ in 2015 en in datzelfde jaar feestelijk in gebruik genomen. Oud-pastoor Jacques Grubben leidde de plechtigheid en sprak de wens en hoop uit dat veel parochianen de weg naar deze Mariakapel zouden vinden. En dat gebeurt… Wekelijks worden er veel kaarsen gebrand.

De kapel(functie) is dus nog niet zo oud: bijna 10 jaar. Zie voor een nadere beschrijving van deze kapel de paragraaf ‘Kapellen’ op deze deelwebsite van Boxtel. Deze is in het linker menu te vinden. Daarvoor deed het gebouwtje als berghok dienst voor de begraafplaats en dat langer dan 100 jaar. Daarom is het ook zo’n fraai gebouw, nu dus kapel, helemaal in de stijl van de voormalige H. Hartkerk.

Onlangs heeft een houten H. Hartbeeld een permanente plek in de kapel gekregen. Dit was het idee van Ria van Beljouw, de beheerder van de kapel. Zij vroeg aan Henk Renders, de beheerder van de begraafplaats, of hij het beeld wilde monteren. En zo gebeurde. Sierlijk aan de zijkant straalt het prachtige beeld dat na de sluiting in het Pastoraal Centrum was beland, ongebruikt bleef en in vergetelheid was geraakt. Nu is het weer thuis lang zijn kerk, zijn tuin en op zijn begraafplaats.

De kunstenaar is onbekend. De beeldhouwer Custers uit Stratum leverde hier veel, dus het kunstwerk is mogelijk van zijn hand. Het beeld werd in 1917 vervaardigd uit hout dat in de pastorietuin van toen groeide, vermoedelijk notenhout. Een knap stukje werk. Het is in goede staat en kleedt nu de rechter zijwand aan.

Breng ook eens een bezoek aan deze schitterende Mariakapel ‘achter’ op de H. Hartbegraafplaats naast de kerk. Bewonder de kapel zelf, de  mooie beelden en ontsteek een kaars.

Een houten heel oud H. Hartbeeld is aan de Mariakapel toegevoegd